Twoja strata, ich zysk

0

Posted on : 21-10-2014 | By : admin | In : Linie Lotnicze, Tanie Loty
Tags:

Spółka AirHelp mieszcząca się w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym opublikowała niedawno wyniki badań, które jasno pokazały, że zdecydowana większość pasażerów nie ubiega się o rekompensaty wynikające m.in. z opóźnień lub odwołań lotów. Takie zachowania mogą wynikać z niewiedzy, dlatego warto poznać przysługujące pasażerom prawa. Jak dotąd bowiem, linie lotnicze sporo zarabiały właśnie na niedoinformowanych pasażerach.

airlines

Przepisy dotyczące rekompensat zostały utworzone przez Komisje Europejską. Określają one jasno, jakie obowiązki mają linie lotnicze w różnego rodzaju wypadkach. W sytuacji, kiedy lot został odwołany, mają one dwa wyjścia. Jednym z nich jest znalezienie alternatywnego środka transportu dla pasażerów. Drugim jest zwrot kosztów biletu lotniczego. I są to obowiązki, a nie prawa, dlatego każdy pasażer powinien wiedzieć o ich istnieniu, aby móc skutecznie dbać o swoje interesy. Co więcej, jeśli lot został odwołany z przyczyn innych niż złe warunki pogodowe, linie lotnicze powinny pasażerowi wypłacić odszkodowania wahającego się miedzy 250 a 600 euro w zależności od zasięgu lotu.

Nie tylko w przypadku odwołania lotu, pasażerowie mają prawo do roszczeń. Podobnie się dzieje w wypadku znacznych opóźnień lotów. Tu przewoźnik ma jasno określone wytyczne. W przypadku opóźnień dłuższych niż 5 godzin należy się zwrot kosztów biletu. Jeśli opóźnienie zmusza pasażerów do pobytu przez jedną noc lub dłużej, linie lotnicze muszą zapewnić im darmowy nocleg. Oczywiście w obu tych wypadkach, przysługują również bezpłatne posiłki i napoje oraz możliwość wykonania połączeń telefonicznych. Do opóźnień lotów odnosi się również taka sama rekompensata jak w przypadku odwołania lotu, czyli w wysokości od 250 do 600 euro.

O opisanych wyżej odszkodowaniach pasażerowie często nie mają pojęcia. Zdarza się czasem, że choć o nich wiedzą, nie domagają się zwrotu kosztów-być może w obawie o długie i męczące procedury. Dla przewoźnika natomiast taka sytuacja jest bardzo korzystna. Linie lotnicze pytane o przyczyny niedoinformowania pasażerów nie udzielają jednoznacznej odpowiedzi. Oczywiście nie mogą otwarcie powiedzieć, że nie opłaca im się powiadamiać o wszelkich prawach przysługujących pasażerom. W ten sposób obecnie zaledwie 1 procent pasażerów domaga się zwrotu kosztów oraz odszkodowań. 99 procent natomiast odchodzi z niczym, zostawiając swoje pieniądze w kieszeni linii lotniczych. Trudno oszacować jak wysoki jest dochód z tytułu niezrealizowanych biletów. Według badań w Polsce może to być kwota około 900 milionów złotych.

airlines

Share this :

  • Stumble upon
  • twitter

Post a comment

Spam protection by WP Captcha-Free

X